Logo

 notka ksiazka IBDIM

Instytut Badawczy Dróg i Mostów w serii „S” Studia i Materiały (zesz. 78) wydał dwujęzyczną, ilustrowaną 306 fotografiami, monografię na temat dziś już nieistniejącego mostu przez Wisłę w Wyszogrodzie. Na podstawie wzmiankowanych w literaturze faktów, map topograficznych, dawnych fotografii i pocztówek, wiadomości prasowych, a także bezpośrednich relacji i wspomnień, dr inż. Marek Mistewicz opisał 85-letnie dzieje dawnego mostu.

Most zbudowali w latach 1915–1916 niemieccy budowniczowie, których zidentyfikowano na podstawie źródeł odnalezionych w Archiwum Głównym Akt Dawnych. Przejęty w 1918 roku przez polską administrację obiekt był użytkowany do pierwszych dni drugiej wojny światowej – we wrześniu 1939 roku zburzyło go Wojsko Polskie. Pod koniec wojny niemiecka Organizacja Todt odbudowała most o drewnianych przęsłach, który służył Wehrmachtowi do stycznia 1945 roku i przed ofensywą Armii Czerwonej ponownie został zniszczony.

Most odbudowywano ze zniszczeń wojennych w latach 1945–1947 podczas transformacji gospodarki z wolnorynkowej w centralnie sterowaną. Zakontraktowanie usług budowlanych w oparciu o przetarg publiczny i ceny jednostkowe okazało się wówczas nieracjonalne i doprowadziło do bankructwa prywatnych przedsiębiorstw. Potem już tylko służby administracji drogowej remontowały i chroniły most na drewnianych filarach przed wiosennymi pochodami lodów na Wiśle. Pomimo ochrony mostu doszło do jego poważnych uszkodzeń w latach 1947, 1954, 1966, 1971, 1987 i po raz ostatni w roku 1993.

Szczególną uwagę poświęca autor osobom związanym z historią mostu. Dzięki odpowiedzialnej i pełnej poświęceń pracy wielu pracowników administracji drogowej i przedsiębiorstw, a szczególnie przedwojennego Zarządu Mostu i powojennego Kierownictwa Obiektu Mostowego, tymczasowa konstrukcja mostu w Wyszogrodzie mogła być użytkowana aż przez 77 lat. W monografii opisano technologie stosowane przez służby techniczne odpowiedzialne za utrzymanie tej budowli. Zawiera ona również szczegółowe dane biograficzne 33 osób – inżynierów, techników, majstrów, profesorów i oficerów wpisanych w dzieje mostu.

Omówienie zagadnień technicznych, uwarunkowań historycznych i aspektów militarnych, wzbogaca post factum analiza efektywności ekonomicznej utrzymywania najdłuższego w Polsce mostu o konstrukcji tymczasowej. Na jej podstawie została zweryfikowana teza, że w uwarunkowaniach gospodarczych Polski w XX wieku utrzymywanie tymczasowego mostu przez Wisłę uzasadniały zarówno względy społeczne, jak i rachunek korzyści ekonomicznych.

Profesor Andrzej S. Nowak, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Auburn University w USA, w recenzji monografii napisał: Książkę o moście w Wyszogrodzie (...) czyta się jak powieść. Tekst jest napisany żywym językiem, a autor przeplata historię tej ciekawej konstrukcji, dane techniczne, z opowieściami z życia osób związanych z mostem. Jest też miejsce dla plotek, historyjek, starych pocztówek, które oddają atmosferę starych czasów.

Polecamy i zapraszamy do wysyłania zamówień.

Zamówienia na publikację można składać w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów
03-302 Warszawa, ul. Instytutowa 1
tel. 22 39 00 135, fax 22 814 50 28; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

20 października 2017 07:36
Forum SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2017 - Dziękujemy!

Trwają podsumowania II Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego „Sterowanie ruchem drogowym – SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2017, które odbyło się 12-13 października w Krakowie. Było to XXIII [ ... ]

Czytaj więcej ...
31 sierpnia 2017 07:03
SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2017 - Patronat Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa

Z przyjemnością informujemy, że II Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne "Sterowanie ruchem drogowym - SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2017", które odbędzie się 12-13 października w Krakowie, zostało objęte [ ... ]

Czytaj więcej ...
31 sierpnia 2017 06:47
Dawny most przez Wisłę w Wyszogrodzie

 

Instytut Badawczy Dróg i Mostów w serii „S” Studia i Materiały (zesz. 78) wydał dwujęzyczną, ilustrowaną 306 fotografiami, monografię na temat dziś już nieistniejącego mostu przez [ ... ]

Czytaj więcej ...
30 czerwca 2017 06:29
Patronat Honorowy Ministwrstwa Infrastruktury i Budownictwa

Z przyjemnością informujemy, że IV KRAKOWSKIE DNI NAWIERZCHNI 2017 zostały objęte Patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

IV KRAKOWSKICH DNI NAWIERZCHNI 2017 zostały zaplanowane na [ ... ]

Czytaj więcej ...
29 czerwca 2017 13:45
6. Ogólnopolskie Sympozjum „Współczesne problemy geologii inżynierskiej w Polsce”

W dniach 17-20 października 2017 r. w Rzeszowie odbędzie się 6. Ogólnopolskie Sympozjum „Współczesne problemy geologii inżynierskiej w Polsce”, organizowane przez Państwowy Instytut Geologiczny-Państwowy [ ... ]

Czytaj więcej ...
29 czerwca 2017 13:04
XXVII Seminarium „Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów”

 

W dniach 13-14 czerwca w Rosnówku odbyła się XXVII edycja Seminarium „Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów”. Podczas seminarium ogłoszono wyniki XIII edycji Konkursu [ ... ]

Czytaj więcej ...
25 kwietnia 2017 11:12
Patronat Honorowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Z przyjemnością informujemy, iż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad objęła Patronatem Honorowym kolejne zaplanowane na rok 2017 wydarzeniami z cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes: [ ... ]

Czytaj więcej ...
13 kwietnia 2017 15:40
Odszedł prof. dr hab. inż. Andrzej Ryżyński

4 kwietnia 2017 roku zmarł prof. dr hab. inż. Andrzej Ryżyński wybitny specjalista w dziedzinie budownictwa lądowego, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki konstrukcji inżynierskich i mostów [ ... ]

Czytaj więcej ...
13 kwietnia 2017 11:05
Salon Kruszyw 2017

 

W dniach 9-11 maja 2017 podczas XXIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA – POLSKA odbędzie się kolejna edycja „Salonu Kruszyw”

„Salon Kruszyw” to przedsięwzięcie [ ... ]

Czytaj więcej ...
Następne artykuły
27.11.2017
Wrocławskie Dni Mostowe 2017 Wrocław