Logo

KDN19 banner

KDBRD19

 notka ksiazka IBDIM

Instytut Badawczy Dróg i Mostów w serii „S” Studia i Materiały (zesz. 78) wydał dwujęzyczną, ilustrowaną 306 fotografiami, monografię na temat dziś już nieistniejącego mostu przez Wisłę w Wyszogrodzie. Na podstawie wzmiankowanych w literaturze faktów, map topograficznych, dawnych fotografii i pocztówek, wiadomości prasowych, a także bezpośrednich relacji i wspomnień, dr inż. Marek Mistewicz opisał 85-letnie dzieje dawnego mostu.

Most zbudowali w latach 1915–1916 niemieccy budowniczowie, których zidentyfikowano na podstawie źródeł odnalezionych w Archiwum Głównym Akt Dawnych. Przejęty w 1918 roku przez polską administrację obiekt był użytkowany do pierwszych dni drugiej wojny światowej – we wrześniu 1939 roku zburzyło go Wojsko Polskie. Pod koniec wojny niemiecka Organizacja Todt odbudowała most o drewnianych przęsłach, który służył Wehrmachtowi do stycznia 1945 roku i przed ofensywą Armii Czerwonej ponownie został zniszczony.

Most odbudowywano ze zniszczeń wojennych w latach 1945–1947 podczas transformacji gospodarki z wolnorynkowej w centralnie sterowaną. Zakontraktowanie usług budowlanych w oparciu o przetarg publiczny i ceny jednostkowe okazało się wówczas nieracjonalne i doprowadziło do bankructwa prywatnych przedsiębiorstw. Potem już tylko służby administracji drogowej remontowały i chroniły most na drewnianych filarach przed wiosennymi pochodami lodów na Wiśle. Pomimo ochrony mostu doszło do jego poważnych uszkodzeń w latach 1947, 1954, 1966, 1971, 1987 i po raz ostatni w roku 1993.

Szczególną uwagę poświęca autor osobom związanym z historią mostu. Dzięki odpowiedzialnej i pełnej poświęceń pracy wielu pracowników administracji drogowej i przedsiębiorstw, a szczególnie przedwojennego Zarządu Mostu i powojennego Kierownictwa Obiektu Mostowego, tymczasowa konstrukcja mostu w Wyszogrodzie mogła być użytkowana aż przez 77 lat. W monografii opisano technologie stosowane przez służby techniczne odpowiedzialne za utrzymanie tej budowli. Zawiera ona również szczegółowe dane biograficzne 33 osób – inżynierów, techników, majstrów, profesorów i oficerów wpisanych w dzieje mostu.

Omówienie zagadnień technicznych, uwarunkowań historycznych i aspektów militarnych, wzbogaca post factum analiza efektywności ekonomicznej utrzymywania najdłuższego w Polsce mostu o konstrukcji tymczasowej. Na jej podstawie została zweryfikowana teza, że w uwarunkowaniach gospodarczych Polski w XX wieku utrzymywanie tymczasowego mostu przez Wisłę uzasadniały zarówno względy społeczne, jak i rachunek korzyści ekonomicznych.

Profesor Andrzej S. Nowak, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Auburn University w USA, w recenzji monografii napisał: Książkę o moście w Wyszogrodzie (...) czyta się jak powieść. Tekst jest napisany żywym językiem, a autor przeplata historię tej ciekawej konstrukcji, dane techniczne, z opowieściami z życia osób związanych z mostem. Jest też miejsce dla plotek, historyjek, starych pocztówek, które oddają atmosferę starych czasów.

Polecamy i zapraszamy do wysyłania zamówień.

Zamówienia na publikację można składać w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów
03-302 Warszawa, ul. Instytutowa 1
tel. 22 39 00 135, fax 22 814 50 28; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

06 Kwi 2018 08:36
XXIII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada- Polska 2018

Już od 8 do 10 maja w Targach Kielce odbędzie się kolejna edycja XXIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada- Polska wraz z towarzyszącymi Międzynarodowymi Targami Maszyn Budowlanych [ ... ]

Czytaj więcej ...
23 Mar 2018 10:09
Konstrukcje Sprężone 2018

Sprężanie konstrukcji jest technologią szeroko stosowaną w budownictwie. Dzięki niej z powodzeniem wznosi się mosty o dużych rozpiętościach, obiekty kubaturowe o dużych obszarach przekrytych [ ... ]

Czytaj więcej ...
12 Mar 2018 08:19
Forum ASFALTY 2018 - dziękujemy

Trwają podsumowania II Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego "Asfalty w długowiecznych nawierzchniach drogowych - ASFALTY 2018", które odbyło się 7-8 marca. Było to  XXVIII wydarzenie z [ ... ]

Czytaj więcej ...
02 Mar 2018 14:32
Forum ASFALTY 2018

W dniach 7-8 marca 2018 roku odbędzie się II Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne "Asfalty w długowiecznych nawierzchniach drogowych - ASFALTY 2018". Spotkanie to będzie XXVIII wydarzeniem z cyklu [ ... ]

Czytaj więcej ...
05 Sty 2018 13:12
Most światłem malowany

W imieniu Koło Naukowego Młodych Mostowców MOST WANTED zapraszamy Państwa do udziału w IV edycji konkursu fotograficznego „Most  światłem malowany”. Co roku najlepsze zdjęcia wydawane [ ... ]

Czytaj więcej ...
04 Sty 2018 10:05
MOST 3D WANTED

W imieniu Koło Naukowego Młodych Mostowców MOST WANTED zapraszamy studentów z całego kraju do udziału w konkursie "Most 3D Wanted". Jest to pierwsze na świecie i w Polsce tego typu wydarzenie, [ ... ]

Czytaj więcej ...
20 Gru 2017 12:09
Radosnych Świąt!

Dajmy się pochłonąć niezwykłej atmosferze, którą niosą Święta Bożego Narodzenia. Niech energia płynąca z najpiękniejszych emocji tego rodzinnego czasu zostanie z nami jeszcze długo...
Radosnych [ ... ]

Czytaj więcej ...
27 Lis 2017 11:55
KRAKOWSKIE DNI NAWIERZCHNI 2017 - dziękujemy!

W dniach 15-17 listopada odbyły się IV KRAKOWSKIE DNI NAWIERZCHNI 2017, na Konferencję złożyły się dwa wydarzenia branżowe: III Ogólnopolskie Seminarium Specjalistyczne „Wzmacnianie i remonty [ ... ]

Czytaj więcej ...
20 Lis 2017 11:50
Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe

Instytut Badawczy Dróg i Mostów wznawia cykl konferencji Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe.

Przyszłoroczna edycja poświęcona będzie nowoczesnej diagnostyce i naprawom nawierzchni drogowych.             [ ... ]

Czytaj więcej ...
Następne artykuły
Brak wydarzeń