IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022 - wprowadzenie w tematykę

IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022 - wprowadzenie w tematykę

Trwają przygotowania do kolejnej edycji KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH, które odbędą się w terminie 12-14 października 2022 r. Na konferencję złożą się trzy wydarzenia branżowe: IV Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Tramwaj jako innowacyjny środek transportu  – INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022”, VII Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Sterowanie ruchem drogowym  – SYGNALIZACJA ŚWIETLNA 2022” oraz III Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne – “BUSPASY 2022”.

Zachęcamy do zapoznania się z zamieszonym poniżej tekstem wprowadzającym w tematykę IV Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ 2022, przygotowanym przez dr. inż. Andrzeja Krycha, przewodniczącego Rady Programowej Forum.

Szanowne Koleżanki, Szanowni Koledzy,

z innowacyjnością tramwaju mamy pewne problemy, jako iż i kojarzy nam się zwykle z innowacyjnością technologiczną. Być może jest to ważne, może najważniejsze, ale pod pewnym warunkiem. Tramwaj jako pojazd jest komponentem systemu, na który składa się tor, trakcja, przystanek, inteligentne wspomaganie, organizacja ruchu (w szerokim sensie, od sygnalizacji świetlnej zaczynając na rozkładzie jazdy kończąc). To ujęcie systemowe trzeba rozszerzyć, na przykład: o tramwaj w polityce transportowej, planach i strategiach rozwoju, o tramwaj jako emblematyczną formę krajobrazu miejskiego, także jako podmiot zabiegów budżetu samorządowego, a nawet jako miejsce pracy personelu serwisowego. Zważmy, że najsłabsze elementy w tym systemie psują całość.

Tytuł Konferencji zobowiązuje. Chodzi o przeciwstawienie się krępującym przyzwyczajeniom, stereotypom i konwencjom, które pozostawione same sobie są groźne dla ekonomii i funkcjonalności całego systemu transportowego, a często dla życia w mieście. Transport tramwajowy w swej strukturze materialnej jest konstruktem kosztownym, ale za to trwałym. Zatem inwestowanie bez wizji może się okazać równie błędne jak projektowanie bez diagnozy. Innowacyjny tramwaj w środowisku inteligentnym, zorientowany na przyszłości, jest jej integralną częścią.

Warto też postawić pytania fundamentalne. Dlaczego znaczne podniesienie w minionej dekadzie standardów taboru, wyposażenia przystanków i jakości serwisu, wszystko to nie przynosi widocznego efektu we wzroście liczby pasażerów i jego efektywności energetycznej? Skąd się bierze szkodliwe obudowywanie tras tramwajowych wielopasmowymi arteriami? Dlaczego z takim trudem przebiega proces przyspieszenia ruchu tramwajowego? Jak rozwijać transport tramwajowy w odpowiedzi na egzystencjalne wyzwania naszych czasów?

Organizatorzy zapraszają do udziału i uczestnictwa w kolejnej czwartej już edycji Forum INNOWACYJNY TRAMWAJ. Są wśród nas entuzjaści tramwajów, operatorzy, eksperymentatorzy, specjaliści i eksperci różnych dziedzin składających się na ten fascynujący systemat, który kształtuje historię i strukturę naszych miast. Spotkajmy się po raz kolejny na wspólnej dyskusji o tramwaju, by nasze badania, dobre pomysły i udane przedsięwzięcia niosły go ku równie kreatywnej przyszłości.

Zachęcamy również do zapoznania się z podsumowaniami III KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA W MIASTACH 2021: https://media-prof.pl/III-KRAKOWSKIE-DNI-BEZPIECZENSTWA-W-MIASTACH-2021.html#Podsumowania