"Absurdy „czerwonej książki” na kanwie orzeczeń sądów karnych"

Serdecznie zapraszamy do lektury streszczenia referatu "Absurdy „czerwonej książki” na kanwie orzeczeń sądów karnych" r. pr. dr/inż. Jonatana Hasiewicza, który zostanie wygłoszony podczas X Forum ORGANIZACJA RUCHU I URZĄDZENIA BRD 2022 (26 maja), organizowanego w ramach IX KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022 (25-27 maja).

Zarządcą dróg publicznych, organom zarządzającym ruchem na drogach, Policji oraz projektantom organizacji ruchu znane są dobrze istniejące luki i sprzeczności w przepisach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.).
Zaskakującym może być jednak to jak istniejące niedociągnięcia tych przepisów mogą w sposób całkowicie nieprzewidywalny przełożyć się na odpowiedzialność karną (wykroczeniową) uczestników ruchu drogowego.

W trakcie referatu zostanie omówione zasadnicze pytanie, które stawia sobie każdy projektant organizacji ruchu i osoba rozpatrująca złożony projekt organizacji ruchu: Czy przy istnieniu wlotu jednokierunkowego zastosować znak C - 5 czy B - 21/22 w obrębie skrzyżowania?

Problematyka znaków drogowych C - 5, B - 21 i B - 22 jest mocno kontrowersyjna, generująca dużą ilość interpretacji i opinii.

Autor ukaże w referacie wątpliwości interpretacyjne na poziomie projektowym (projektowanie), poziomie prawnym (interpretacje Policji i organów sprawujących kontrolę ruchu drogowego) i poziomie sądowym (interpretacje sędziów).

Ciekawą puentą referatu okaże się omówienie namacalnej sprawy wykończeniowej zakończonej prawomocnie pod sygnaturą III W 1821/20 zakończoną przed Sądem Rejonowym dla Warszawy - Mokotowa w Warszawie, oraz apelacyjną sprawę wykroczeniową zakończoną IX Ka 1053/21 przed Sądem Okręgowym w Warszawie. Sprawy te zobrazują jak 'zwykły człowiek' wmanewrowany w istniejące spory interpretacyjne Policji, projektanta organizacji ruchu, zarządcy drogi, organu zarządzającego ruchem na drodze oraz sądu staje się swoistą ofiarą systemu zarządzania ruchem na drogach.

Wnioski z istniejących nieprawidłowości na poziomie interpretacyjnym mogą zaskoczyć nawet wieloletnich uczestników polskiego systemu zarządzania ruchem na drogach. Autor referatu wskaże także na postulowane potencjalne rozwiązania zgłaszanego problemu na płaszczyźnie prawnej i projektowej.

Na bieżąco aktualizowane streszczenia pozostałych referatów dostępne są w aktualnościach: https://media-prof.pl/Aktualnosci.html. Odnośniki do streszczeń można znaleźć również w pełnej liście referatów, które zostaną wygłoszone podczas IX KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022: https://media-prof.pl/Krakowskie-Dni-Bezpieczenstwa-Ruchu-Drogowego-2022.html#Program