KONGRES BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025

Reportaż fotograficzny
D z i ę k u j e m y !
Zapraszamy za rok: KONGRES BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2026 odbędzie się w Krakowie w terminie
25-27 marca 2026 r.
O Kongresie
Z wielką radością zapraszam Państwa do udziału w KONGRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025 organizowanym z okazji XII KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO pod Patronatem Honorowym Ministerstwa Infrastruktury i w ścisłej współpracy merytorycznej z najważniejszymi uczelniami technicznymi, instytucjami i stowarzyszeniami branżowymi.
Od 2013, na początku każdego roku w Krakowie spotykają się specjaliści związani z szeroko rozumianym bezpieczeństwem ruchu drogowego, a Kongres jest płaszczyzną do spotkania i efektywnych rozmów przedstawicieli nauki, praktyki i biznesu.
Podczas minionych edycji - w debatach i dyskusjach po referatach - wypracowywane były wnioski, które nie tylko pomagają ekspertom w codziennej pracy, ale wpłynęły na ostateczny kształt niektórych procedowanych aktów prawnych dotyczących BRD.
W ramach Kongresu odbędzie się XIII Forum Specjalistyczne „ORGANIZACJA RUCHU I URZĄDZENIA BRD 2025”, VI Forum Specjalistyczne „Oświetlenie ulic i dróg - OŚWIETLENIE 2025” oraz V Forum Specjalistyczne „PROBLEMY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025".
Zbliżająca się edycja to debaty, sesje z referatami przedstawicieli nauki, praktyki i biznesu oraz dyskusja po każdym wystąpieniu, zewnętrzna i wewnętrzna tematyczna wystawa firm/instytucji, a także audycje radiowe poświęcone tematyce wydarzenia.
Kongres otworzą sesja "Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Europie i w Polsce" oraz debata „Zmiany prawa w Polsce w osiągania celu Wizji Zero”, którą poprowadzi prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej.
Swoistą kontynuacją tematyki debaty otwarcia będzie panel „Urządzenia BRD w osiąganiu celu Wizji Zero”.
Moderatorem trzeciej debaty „Propozycje usprawnienia procedur zmian w organizacji ruchu oraz możliwości wprowadzenia uprawnień zawodowych w tym zakresie” będzie r. pr. dr/inż. Jonatan Hasiewicz.
Zaplanowaliśmy dwie sesje poświęcone tematyce oświetlenia dróg i ulic przygotowywane pod kierunkiem dr. hab. inż. Piotra Tomczuka, prof. PW, przewodniczącego Rady Programowej Forum OŚWIETLENIE, a tematyka oświetlenia będzie również obecna w innych sesjach i debatach Kongresu.
Pragniemy podjąć także zagadnienia kampanii BRD, zachowań uczestników ruchu drogowego, przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni drogowych poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Tradycyjnie specjalną sesję poświęcimy aspektom prawnym.
Obszerne Wnioski z poprzedniej edycji - KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2024 - mieliśmy możliwość przedstawić w Sejmie, w ramach obrad Parlamentarnego Zespołu BRD.
Serdecznie zapraszam do współpracy.
Do zobaczenia w marcu w Krakowie!
Ewelina Nawara
dyrektor naczelna
przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam do udziału w KONGRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025, organizowanym z okazji XII KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO, który odbędzie się w dniach od 12 do 14 marca 2025 roku.
Będzie to kolejne spotkanie praktyków i środowiska naukowego zaangażowanych w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Mimo niewątpliwych osiągnięć w tym zakresie w ostatnich latach, nadal pozostaje jednak wiele problemów do rozwiązania. Zmieniające się uwarunkowania społeczno-gospodarcze, a także gromadzone doświadczenia krajowe i zagraniczne na temat skuteczności różnych działań i środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, powodują konieczność ciągłej aktualizacji wiedzy o uwarunkowaniach bezpieczeństwa ruchu drogowego jako podstawy podejmowani racjonalnych decyzji. Zdobywanie takiej wiedzy nie jest łatwe, szczególnie wobec konieczności interdyscyplinarnego podejścia w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrzeb zastępowania podejścia reaktywnego przez podejście proaktywne, tj. zapobiegające występowaniu potencjalnych problemów w przyszłości. Dlatego ważną rolę do odegrania mają różne formy wymiany doświadczeń i w ten nurt wpisuje się Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2025. Jego znaczenie nie ogranicza się tylko do wymiany doświadczeń, ale stopniowo uzyskuje także moc sprawczą, m.in. poprzez formułowanie wniosków inicjujących zmiany legislacyjne i rekomendacje projektowe. Będą one tym lepsze, im szersza przy ich opracowywaniu będzie reprezentacja różnych środowisk zawodowych i naukowych związanych z działaniami na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do takiego szerokiego udziału zachęca program tegorocznego Kongresu.
W tym roku, podobnie jak w latach wcześniejszych, Kongres rozpocznie się od przedstawienia stanu bezpieczeństw ruchu drogowego w Europie i w Polsce wraz z identyfikacją aktualnych problemów do rozwiązywania. Ważną częścią pierwszego dnia obrad będzie debata na temat zapowiadanych zmian prawa jako jednego z narzędzi osiągania Wizji Zero przyjętej w Narodowym Programie BRD. Należy przy tym podkreślić, że w dużym stopniu zapowiadane zmiany zostały zainicjowane przez wnioski z zeszłorocznego Kongresu. Wnioski z tej debaty i wyniki ogólnej dyskusji mogą być bardzo istotnym głosem wspierającym trudną drogę zmian legislacyjnych i wpływającym na pozyskiwanie społecznej akceptacji tych zmian.
Już od wielu lat stało się oczywistym, że obok działań o charakterze infrastrukturalnym, bardzo dużą rolę w poprawie bezpieczeństwa ruchu odgrywa edukacja realizowana m.in. poprzez różne kampanie społeczne. Ich skuteczność i dyskusja na temat szerszego zaangażowania lokalnych społeczności we wspieraniu działań edukacyjnych będą jednym z tematów Kongresu. Planowane są także prezentacje wyników badań poświęconych zachowywaniu się uczestników ruchu drogowego i możliwościom oddziaływania na te zachowania. Rola infrastruktury drogowej w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego pozostanie dominującym tematem Kongresu w roku 2025. Znajdzie to odbicie w kolejnych dwóch debatach. Pierwsza z nich poświęcona będzie wyposażeniu dróg w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, w tym niezbędnym zmianom zasad ich certyfikacji i projektowania. Następna debata poświęcona będzie bardzo ważnemu problemowi usprawniania procedur projektowania organizacji ruchu wraz z dyskusją na temat konieczności wprowadzenia uprawnień zawodowych dla osób wykonujących projekty organizacji ruchu. Dopełnieniem wymienionych debat będą prezentacje referatów poświęconych wybranym przypadkom analiz zagrożeń brd i stosowanym środkom poprawy. Podjęta zostanie również problematyka bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wpływu konstrukcji nawierzchni drogowych na brd.
Wskazana powyżej zróżnicowana tematyka dyskusji i prezentacji poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego świadczą o kompleksowym podejściu do analiz i wdrażania środków poprawy. Należy także podkreślić, że w dużej części tematyka Kongresu w roku 2025 została ukształtowana w wyniku inicjatyw zgłaszanych przez uczestników Kongresu w poprzednim roku. Tym samym można wyrazić nadzieję, że podejmowane dyskusje będą odpowiedzią na bieżące problemy nurtujące zarządców dróg, projektantów, ekspertów i naukowców. Powinny także wyznaczać kierunki dalszych
działań i odgrywać znaczącą rolę opiniotwórczą w pracach legislacyjnych i kształtowaniu przepisów projektowania.
Zachęcamy do jak najszerszego włączenia się do tych prac i serdecznie zapraszamy do aktywnego uczestnictwa w Kongresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2025.
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej
przewodniczący Rady Programowej Kongresu
Serdecznie zapraszam Państwa do udziału w KONGRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025, organizowanym z okazji XII KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO, który odbędzie się w dniach od 12 do 14 marca 2025 roku.
W ramach Kongresu zaplanowaliśmy VI Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Oświetlenie ulic i dróg - OŚWIETLENIE 2025”.
Głównym celem konferencji jest wymiana poglądów i doświadczeń związanych z planowaniem, projektowaniem, budową i eksploatacją oświetlenia drogowego oraz miejskiej infrastruktury oświetleniowej.
W tym roku omawiane będą zagadania zawiązane z efektywną modernizacją oświetlenia przestrzeni publicznych, dróg, w tym przejść dla pieszych. Zaprezentowane zostaną doświadczenia modernizacyjne Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Oświetlenie przejść dla pieszych stało się nieodłącznym wątkiem konferencji. Jak wskazywano na poprzednich wydarzeniach, problemem jest oświetlenie przejść dla pieszych poza terenem zabudowanym, gdzie nie ma dostępu do sieci elektroenergetycznej. W tym roku omówione zostaną wyniki analiz możliwości realizacji oświetlenia na przejściu dla pieszych, z wykorzystaniem zasilania instalacji oświetleniowej panelami fotowoltaicznymi, wraz z akumulatorowym zasobnikiem energii.
W ramach wystąpień zaplanowano nowy wątek, związany z oświetleniem pojazdów samochodowych. Zagadnienie to będzie prezentowane zarówno pod katem formalnych wymagań w zakresie oświetlenia pojazdów, jak i w ujęciu praktycznym, związanym z rekonstrukcją wypadków drogowych. Prezentowane będzie spojrzenie na nowe technologie w oświetleniu samochodowym z pozycji ekspertów oświetleniowych i policyjnych.
Podczas minionych edycji, w ramach debat i dyskusji po referatach, wypracowywane zostały wnioski, które nie tylko pomagają ekspertom w codziennej pracy, ale także wpłynęły na ostateczny kształt niektórych procedowanych aktów prawnych, dotyczących oświetlenia dróg w Polsce. W tym zakresie będziemy kontynuowali dyskusję nad możliwością wdrożenia wniosków oświetleniowych wypracowanych w ubiegłorocznej Konferencji. Działania związane z wymianą infrastruktury oświetleniowej muszą mieć racjonalne podstawy, opierać się na aktualnej wiedzy, dobrych wzorcach i standardach. Podjęta zostanie dyskusja w kwestii celowości powołania niezależnej jednostki wspierającej samorządy w kształtowaniu i realizacji polityki oświetleniowej. Poruszane będą problemy i zagrożenia związane z jej zakresem funkcjonowania i kompetencjami.
Wymiana doświadczeń i dyskusja w gronie specjalistów reprezentujących środowisko oświetleniowe, przedstawicieli firm oświetleniowych i fachowców z branży oświetleniowej oraz ekspertów zajmujących się problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zarządców infrastruktury drogowej pozwoli na propagowanie rozwiązań, których stosowanie wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zagadnienia prezentowane na konferencji pozwolą na przybliżenie i uporządkowanie wiedzy oraz omówienie zagadnień praktycznych, związanych z nowoczesnymi instalacjami oświetlenia drogowego.
Podczas dotychczasowych wydarzeń z cyklu Forum Specjalistyczne „Oświetlenie ulic i dróg” z zadowoleniem obserwowaliśmy gorącą polemikę i wymianę poglądów. Liczymy, że i tym razem, w formule debaty, rozszerzonej o zagadnienia oświetleniowe będzie podobnie, bo w czasie dialogu pomiędzy różnymi środowiskami rodzą się często nowe pomysły na rozwiązanie trudnych problemów.
Zachęcamy Uczestników do wzięcia czynnego udziału w dyskusji, zadania możliwie wielu szczegółowych pytań ekspertom oraz dostawcom i producentom urządzeń i technologii oświetleniowych oraz wypracowanie listy problemów koniecznych do rozwiązania w przyszłości.
Serdecznie zapraszamy do udziału.
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW
Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
przewodniczący Rady Programowej Seminarium OŚWIETLENIE
Debaty Kongresu
Program
12 marca 2025 (środa)
9.00 – 11:00 Kawa powitalna.
9.30 Otwarcie recepcji konferencji.
11.00 – 11.30 Oficjalne otwarcie KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP; członkini Komisji Infrastruktury; przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Rafał Weber, poseł na Sejm RP; członek Komisji Infrastruktury;
Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady BRD; marszałek Województwa Małopolskiego
Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Miasta Krakowa;
Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady BRD;
Adam Jędryszczak, naczelnik Wydziału Analiz Strategicznych i Porządku Publicznego, Departament Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji;
prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej; przewodniczący Rad Programowych KONGRESÓW MOBILNOŚCI 2023-2025; przewodniczący Rad Programowych I-III Forów PARKOWANIE 2023-2025;
Maciej Ostrowski, dyrektor Oddziału w Krakowie, Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad;
prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; wiceprzewodniczący Prezydium Rady
Głównej Instytutów Badawczych;
insp. dr Krzysztof Dymura, z-ca dyrektora Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji;
Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie;
dr inż. Marek Bauer, prorektor Politechniki Krakowskiej, przewodniczący Rady Programowej Forum BUSPASY;
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa;
Jacek Pasikowski, wicedyrektor Prowerk Sp. z o.o.;
Marcin Koczyba, redaktor naczelny „Radiostrady”, Radio Kraków;
Krzysztof Woźniak, zastępca dyrektora ds. publicystyki ds. anteny. W Radiu Tok Fm; autor audycji Skołowani, Przewodnik Drogowy oraz Zmotoryzowani;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; Przewodniczący Rad Programowych I- VI Forów OŚWIETLENIE 2020-2025;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej; przewodniczący Rad Programowych
KONGRESÓW BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023-2025; przewodniczący Rad Programowych I-XII
KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2025 oraz Forum BARIERY 2013;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
11.30 – 12.40 Sesja I. Bezpieczeństwo ruchu drogowego na Świecie, w Europie i w Polsce.
Przewodniczący sesji: Ewelina Nawara; Mirosław Bajor.
1. „Wnioski z 4. Światowej Konferencji Ministerialnej dotyczącej bezpieczeństwa ruchu drogowego - Global Ministerial
Conference on Road Safety”. [5’] Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady BRD; delegatka grupy BRD Organizacji
Narodów Zjednoczonych - United Nations Road Safety Collaboration.
2. „Bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie”. [15’] Antonio Avenoso, dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council).
3. „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i działania KRBRD – stan obecny i wyzwania”. [15’] Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady BRD.
4. „Ocena możliwości realizacji Wizji Zero w Polsce do 2050 roku”. [10’] dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.
Po wystąpieniach przewidziano [15’] na pytania do Prelegentów.
12:40 – 14.10 Obiad.
14.10-15.40 Sesja II. Debata otwarcia KONGRESU BRD 2025 „Zmiany prawa w Polsce służące realizacji Wizji Zero”.
Referat wprowadzający „Propozycje KONGRESU BRD zmierzające do poprawy BRD w Polsce” [10’] i moderowanie:
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
Paneliści:
insp. Krzysztof Dymura, z-ca dyrektora Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji;
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej;
Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP;
Rafał Weber, poseł na Sejm RP; członek Komisji Infrastruktury;
Damian Wiktorzak, z-ca dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
Konrad Romik, dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Krzysztof Woźniak, zastępca dyrektora publicystyki ds. anteny w Radiu Tok Fm; autor audycji Skołowani, Przewodnik Drogowy oraz Zmotoryzowani.
Zagadnienia:
6 listopada 2024 r. w Sejmie podczas Posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawiliśmy obszerne wnioski z KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2024 oraz propozycje zmian w prawie. Debata poświęcona będzie m. in. tym postulatom.
1. Bezpieczne odstępy między pojazdami na drogach, mostach i w tunelach
- czy istniejące regulacje są wystarczające?
- jaki powinien być zakres nowych regulacji w prawie o ruchu drogowym?
- jak te regulacje praktycznie wdrażać i egzekwować?
2. Inne niebezpieczne zachowania na drodze
- jak eliminować zjawisko nielegalnych wyścigów
- jak bardziej skutecznie wykorzystywać zgłaszane informacje o niebezpiecznych zachowaniach kierujących pojazdami?
3. Zatrzymywanie prawa jazdy jako instrument eliminacji z udziału w ruchu drogowym szczególnie niebezpiecznych kierujących
pojazdami
- jaki powinien być katalog wykroczeń i przestępstw skutkujących zatrzymaniem prawa jazdy?
- jakie działania powinny być podejmowane w celu poprawy skuteczności tej kary?
- czy możliwe są inne rozwiązania ograniczające udział w ruchu drogowym szczególnie niebezpiecznych kierujących
pojazdami?
4. Nowe spojrzenie na ogólne ograniczenia prędkości
- jakie są argumenty „za” i „przeciw” zmianom istniejących ograniczeń prędkości na jednojezdniowych drogach
zamiejskich?
- jakie są argumenty „za” i „przeciw” zmianom istniejących ograniczeń prędkości na drogach zamiejskich
ekspresowych i autostradach?
- czy można dopuścić możliwość stosowania ogólnych ograniczeń prędkości w miastach jako prawo lokalne?
- jakie są niezbędne regulacje prawne w celu upowszechnienia okresowego stosowania ograniczeń prędkości (bez
stosowania znaków zmiennej treści)?
5. Rozwiązania prawne w poprawie skuteczności zarządzania prędkością
- jakie regulacje prawne mogą poprawić skuteczność istniejącego systemu automatycznej kontroli prędkości?
- w jaki sposób można włączyć jednostki samorządowe i innych zarządców dróg w zarządzanie i kontrolę prędkości?
- jak powinny być zmieniane standardy projektowania i organizacji ruchu w celu poprawy skuteczności zarządzania
prędkością?
Przewidziano co najmniej [10’] na pytania do Panelistów.
15.40 – 16.10 Przerwa kawowa.
16.10 – 17.00 Sesja III. Zmiana rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Przejazdy kolejowo-drogowe.
Przewodniczący sesji: Marek Dworak; Łukasz Gryga.
1. „Projekt zmiany rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych”. [15’] Karolina Dankowska, naczelnik Wydziału Zarządzania Ruchem, Departament Dróg Publicznych, Ministerstwo Infrastruktury.
2. ,,System monitoringu i analizy zdarzeń podnoszący bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo – drogowych a także identyfikujący przestrzeganie obowiązujących przepisów ruchu drogowego”.[15’] Anna Szklarczyk, wiceprezes zarządu ds. rozwoju, Elmontaż Sp. z o.o.
Po każdym z wystąpień przewidziano [10’] na pytania do Prelegentów.
17.00 – 17.30 Przerwa kawowa.
17.30 – 19.10 Sesja IV. Oświetlenie. Jasne nawierzchnie rond.
Przewodniczący sesji: Tomasz Mackun; dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW.
1. „Celowość powołania nowej, niezależnej jednostki kształtującej politykę oświetleniową kraju”. [15’] dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej.
2. „Program doświetleń przejść dla pieszych w latach 2018-2024: doświadczenia Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie w zakresie projektowania, realizacji i wpływu na BRD”. [15’] Jakub Miernik, z-ca dyrektora ds. Inwestycji i Utrzymania Technicznego; Dariusz Drop, naczelnik Wydziału Oświetlenia, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
3. „Prezentacja oprawy ulicznej LED ROADMASTER, spełniającej wymogi programu Rozświetlamy Polskę”. [10’] Natalie Janicka, prezes Lumi Team Sp. z o.o.
4. „Nawierzchnie betonowe na rondach – bezpieczeństwo i trwałość””. [15’] Piotr Heinrich, prezes zarządu OAT Sp. z o.o.
Po każdym z wystąpień przewidziano [10’] na pytania do Prelegentów.
19.10 Kolacja.
W trakcie obrad:
Rozmowy z ekspertami Kongresu w mobilnym studiu TOK FM. Redaktor Krzysztof Woźniak.
18:30 – 19:00 „Radiostrada” na żywo z Radia Kraków.
Audycja zajmująca się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
13 marca 2025 (czwartek).
8.00 – 9:00 Serwis kawowy.
9.00 – 10.40 Sesja V. Bezpieczny człowiek - Zachowania uczestników ruchu drogowego. Urządzenia BRD.
Przewodniczący sesji: prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca; Katarzyna Węgrzyn-Madeja
1. „Zachowania uczestników ruchu przy przedszkolach”. [15’] dr inż. Paulina Olenkowicz-Trempała, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska.
2. „Zachowania użytkowników infrastruktury drogowej z sygnalizacją świetlną”. [15’] dr inż. Damian Iwanowicz, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska.
3. „Czynniki wpływające na prawdopodobieństwo i wielkość uszkodzeń drogowych barier ochronnych”. [15’] dr inż. Łukasz Jeliński, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.
4. „Osłony energochłonne TMA/TTMA w zarządzeniu nr 18 GDDKiA – co wiemy po 2 latach od wdrożenia i jakie możemy wyciągnąć wnioski?” [15'] Mieszko Helbich, kierownik Centrum Innowacji Drogowych, Tioman Group Sp. z o.o.
Po każdym z wystąpień przewidziano [10’] na pytania do Prelegentów.
10.40 – 11.10 Przerwa kawowa.
11.10 – 12.55 Sesja VI. Debata KONGRESU BRD 2025 „Urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego”.
Cel debaty: Identyfikacja problemów, rekomendacje do stosowania efektywnych i skutecznych rozwiązań, uzasadnienie konieczności
zmian w przepisach i standardach.
Referat wprowadzający [10’] i moderowanie:
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.
Paneliści:
dr inż. Marcin Budzyński; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej;
dr inż. Łukasz Jeliński, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej;
Dawid Kakowski, prokurent, Nissen Polska Sp. z o.o.; Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
Jacek Pasikowski, wicedyrektor Prowerk Sp. z o.o.;
Paweł Słomiński, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i utrzymania, Intertoll Polska Sp. z o.o.
Zagadnienia:
1. Bezpieczna infrastruktura drogowa.
a. Infrastruktura drogowa. Jakie są nowe kierunki i wyzwania stosowania bezpiecznej infrastruktury drogowej.
b. Drogi jednojezdniowe. Jak sprawić aby były bardziej bezpieczne (eliminacja zdarzeń: zderzenia czołowe, najechanie
na drzewo itp.)?
c. Trudne warunki. Jaka jest idea, a jaka praktyka stosowania tego pojęcia?
d. Strefa wolna od przeszkód. Jakie są korzyści jej stosowania, a przeszkody w jej praktycznym wdrażaniu?
e. Przepisy techniczno-budowlane (PTB) oraz wzorce i standardy (WiS). Jaki jest stan ich przygotowania? Jakie są
przeszkody i problemy ich praktycznego stosowania?
2. Urządzenia brd.
a. W jakich miejscach na drodze występuje konieczność stosowania barier ochronnych linowych / stalowych /
betonowych?
b. Jakie występują problemy ze stosowaniem drogowych barier ochronnych linowych / stalowych / betonowych?
c. Dlaczego testy, standardy i wymagania dla barier drogowych (prędkość, kąt uderzenia) odbiegają w wielu przypadkach
od rzeczywistych warunków spotykanych na drogach?
d. Czy można prognozować wielkość uszkodzeń barier na odcinkach dróg? Do czego można wykorzystać wyniki takich
prognoz?
e. Jakie zagadnienia projektowania, budowy i utrzymania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego wymagają
uporządkowania w przepisach (PTB) i w standardach ich stosowania (WiS) aby poprawić skuteczność ich
stosowania?
3. Urządzenia brd w organizacji ruchu w obszarach robót drogowych.
a. Jakie problemy związane ze stosowaniem urządzeń brd w organizacji ruchu identyfikuje się w obszarach robót
drogowych?
b. Jak wygląda typowy schemat organizacji ruchu w obszarze robót drogowych, gdzie są jej krytyczne elementy ze
względu na bezpieczeństwo ruchu?
c. Jak jakie rozwiązania dobrej praktyki krajowej i zagranicznej w zakresie organizacji ruchu na obszarach robót
drogowych powinniśmy zastosować do polskiej praktyki?
d. Jak urządzenia brd wpływają na zachowania użytkowników dróg w obszarach robót drogowych?
e. Jakie zagadnienia powinny zawierać przyszłe wytyczne tymczasowej organizacji ruchu w obszarach robót
drogowych?
Przewidziano co najmniej [15’] na pytania do Panelistów osób z sali obrad.
12.55 – 14.30 Obiad.
14.30 – 16.15 Sesja VII. Debata KONGRESU BRD 2025 „Jak usprawnić procedury projektowania organizacji ruchu i czy
potrzebne są uprawnienia zawodowe w tym zakresie?”
Referat wprowadzający [15’] i moderowanie:
r. pr. dr/inż. Jonatan Hasiewicz, Kancelaria Radcy Prawnego dr Jonatan Hasiewicz; Biuro projektowe INFOZNAK Projekty Organizacji Ruchu.
Paneliści:
Michał Kacprzak, naczelnik Wydziału Organizacji Ruchu w Biurze Zarządzania Rychem Drogowym Urzędu Miasta st. Warszawy;
dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej; z-ca przewodniczącego Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej Polskiej Akademii Nauk;
Katarzyna Kwiecień, naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Departamencie Zarządzania Siecią Dróg, Centrala Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad;
mł. insp. Wojciech Matras, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
Tomasz Pereta, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Legnicy.
Zagadnienia:
- największe problemy przepisów regulujących procedury zmiany organizacji ruchu,
- postulaty zmian w procedurze zmiany organizacji ruchu,
- reakcja systemu zarządzania ruchem na drogach na wewnętrzne sprzeczności,
- problematyka wprowadzenia uprawnień do projektowania organizacji ruchu,
- uprawnienia do projektowania organizacji ruchu w wybranych krajach w Europie i na świecie,
- bezpieczeństwo ruchu drogowego a wprowadzenie uprawnień do projektowania organizacji ruchu,
- system ubezpieczeń cywilnoprawnych a system uprawnień do projektowania organizacji ruchu,
- rozwiązania z zakresu projektowania organizacji ruchu drogowego w wybranych krajach,
- deregulacja zawodów regulowanych a problematyka wprowadzania uprawnień do projektowania organizacji ruchu.
Przewidziano co najmniej [15’] na pytania do Panelistów osób z sali obrad.
16.15 – 16.45 Przerwa kawowa.
16.45 – 18.55 Sesja VIII. Wykorzystanie badań i studiów przypadków w poprawie BRD.
Przewodniczący sesji: prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański; prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak.
1. „Wymagania formalne w zakresie oświetlenia pojazdów samochodowych”. [15’] dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej; dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; dr hab. inż. Krzysztof Tomczuk, Wydział Inżynierii Produkcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
2. „Badania zakresów plam świetlnych nowoczesnych reflektorów samochodowych”. [15’]
asp. mgr Bartłomiej Noga, biegły Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach ze
specjalności Badania Wypadków Drogowych.
Po każdym z wystąpień przewidziano [10’] na pytania do Prelegentów.
3. „Techniczna analiza zdarzenia drogowego z wykorzystaniem elektronicznych danych wypadkowych EDR - studium przypadku”. [20’] . dr inż. Paweł Lewandowski, kierownik Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu.
4. „Legalność dokonywanych zatwierdzeń w stałej organizacji ruchu na przykładzie skrzyżowania o ruchu okrężnym (rondo).
Konsekwencje prawne, karne i dyscyplinarne w systemie zarządzania ruchem na drogach”. [30’]
r. pr. dr/inż. Jonatan Hasiewicz, Kancelaria Radcy Prawnego dr Jonatan Hasiewicz; Biuro projektowe INFOZNAK Projekty
Organizacji Ruchu.
Po każdym z wystąpień przewidziano [15’] na pytania do Prelegentów.
18.55 – 20:00 Serwis kawowy.
20.00 – 1.00 Bankiet KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025.
Prowadzenie: DJ Jacek Krąg.
W trakcie obrad:
Rozmowy z ekspertami Kongresu w mobilnym studiu TOK FM. Redaktor Krzysztof Woźniak.
18:30 – 19:00 „Radiostrada” na żywo z Radia Kraków.
Audycja zajmująca się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
14 marca 2025 (piątek).
9.00 – 10.15 Sesja IX. Przejazdy kolejowo-drogowe.
Przewodniczący sesji: dr inż. Dorota Błaszkiewicz-Juszczęć; dr inż Jan Gertz, prof. PK
1. ,,Problematyka oznakowania w rejonach przejazdów kolejowo-drogowych”.[15’] dr Jerzy Gruszczyński, projektant wzornictwa przemysłowego, specjalista ds. komunikacji wizualnej, Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu.
2. „Nierozwiązane i praktyczne problemy na styku kolej / droga powodem błędów w projektach”. [15’] Mariusz Grzesica, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego; Projekt Organizacji Ruchu M. Grzesica.
3. ,,Zieleń przy przejazdach kolejowych - badania widoczności z wykorzystaniem drona”.[15’] dr inż. Tomasz Krukowicz, prodziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej
Po każdym z wystąpień przewidziano [10’] na pytania do Prelegentów.
10.15 – 10.35 Krótka przerwa kawowa.
10.35 – 12.15 Sesja X. Efektywne i skuteczne oświetlenie infrastruktury drogowej.
Przewodniczący sesji: dr inż. Marcin Chrzanowicz; Piotr Trzepak
1. „Oświetlenie przejść dla pieszych poza terenem zabudowanym z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych”. [15’] dr hab. inż. Krzysztof Tomczuk, Wydział Inżynierii Produkcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie; dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej; dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej.
2. „75 tysięcy opraw w 3 lata! - podsumowanie wymiany oświetlenia ulicznego na ulicach Warszawy. Przetarg na usługę sterowania oświetleniem w Warszawie”. [15’] Jakub Miernik, z-ca dyrektora ds. Inwestycji i Utrzymania Technicznego; Dariusz Drop, naczelnik Wydziału Oświetlenia, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
3. „Szybkie pomiary oświetlenia drogowego - MOBILIGHT”. [15’] dr inż. Piotr Jaskowski, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej; dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej.
4. „Weryfikacja oświetlenia pod kątem audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego”. [15’] dr inż. Anna Wytrykowska, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, Urząd m.st. Warszawy; Wydział Inżynieryjny, Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej w Warszawie.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
12.15 – 12.35 Krótka przerwa kawowa.
12.35 – 14.40 Sesja XI. Różne aspekty brd
Przewodniczący sesji: dr inż. Tomasz Krukowicz, Michał Mikołajczyk
1. „Bezpieczeństwo ruchu drogowego wśród starszych użytkowników dróg 65+”. [15’] dr inż. Joanna Wachnicka, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej;
2. „Badania parametrów ruchu i bezpieczeństwa ruchu na węźle drogowym typu WB zlokalizowanym na obwodnicy autostradowej
Krakowa”. [15’] Faustyna Matuła, dr inż. Krzysztof Ostrowski, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
3. „Przejścia sugerowane - niezrozumienie, nadużycia czy brak informacji ?”. [15’] Tomasz Mackun; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej;
4. „Analiza bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na śródmiejskim odcinku bulwarów Wiślanych w Warszawie”. [15’] Maciej d'Obyrn, Katarzyna Domańska-Leleno, Magdalena Jachowska, Wydział Strategii i Analiz Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
5. „Skuteczna ocena oznakowania fundamentem bezpieczeństwa ruchu drogowego”. [15’] Jacek Bartusiak, Szkoła Doktorska Politechniki Krakowskiej; Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
14.40 – 14.50 Podsumowanie i zakończenie KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2025.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; Przewodniczący Rad Programowych I-VI Forów OŚWIETLENIE 2020-2025;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej; przewodniczący Rad Programowych KONGRESÓW BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023-2025; przewodniczący Rad Programowych I-XII KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2025 oraz Forum BARIERY 2013
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERENCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
14:50 Obiad
W trakcie obrad:
Rozmowy z ekspertami Kongresu w mobilnym studiu TOK FM. Redaktor Krzysztof Woźniak.
Po obradach:
18:00 – 22:00 „Na luzie” na żywo z Polskiego Radia Kierowców.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
Pliki do pobrania
Wygłoszone prezentacje
Pliki do pobrania
Warunki uczestnictwa
Terminy i ceny:
Termin wpłaty | Jeden dzień | Cały KONGRES BEZPIECZENSTWA RUCHU DROGOWEGO (12-14 marca) |
10.03.2025 | 1090 zł + VAT (1340,70 zł brutto) | 2280 zł + VAT (2804,40 zł brutto) |
Warunki uczestnictwa:
1. Organizatorem Kongresu jest Media-Pro Polskie Media Profesjonalne Ewelina Nawara.
2. Kongres odbędzie się w PREMIER KRAKÓW HOTEL **** przy ulicy Opolskiej 14a w Krakowie.
3. Opłata za udział 1 osoby w Kongresie wynosi 2 280 zł + VAT (2 804,40 zł brutto).
4. Warunkiem uczestnictwa w Kongresie jest dokonanie rejestracji uczestnika za pośrednictwem formularza on-line dostępnego na stronie Organizatora oraz dokonanie wpłaty na konto:
Media-Pro Polskie Media Profesjonalne Ewelina Nawara
BRE BANK 38 1140 2004 0000 3402 7261 6140
z dopiskiem „KONGRES BRD 2025” i nazwiskami uczestników.
5. Istnieje możliwość udziału częściowego w wydarzeniu.
Opłata za udział w jednym dniu Kongresu wynosi 1 090 zł + VAT (1 340,70 zł brutto).
6. Za dokonanie zgłoszenia oraz płatności w wyznaczonym terminie Uczestnikom przysługują rabaty. Pełna lista rabatów dostępna jest w powyższej tabeli.
7. Dla Instytucji opłacających udział w Konferencji w co najmniej 70% ze środków publicznych opłata może być zwolniona z podatku VAT. W celu uzyskania zwolnienia wraz z formularzem zgłoszenia należy przesłać stosowne oświadczenie. Brak oświadczenia będzie skutkował doliczeniem 23% VAT do faktury.
8. W przypadku dokonywania rejestracji w imieniu innej osoby i wprowadzania cudzych danych, osoba wprowadzająca te dane gwarantuje, iż uzyskała odpowiednie upoważnienia do dokonania rejestracji oraz złożenia oświadczeń wymaganych w formularzu, a także odpowiada za wszelkie skutki wprowadzania danych niezgodnie z takim upoważnieniem.
9. Dane Uczestnika zbierane podczas rejestracji oraz w związku z uczestnictwem w Konferencji będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności Organizatora, która stanowi integralną cześć niniejszych Warunków uczestnictwa.
10. Opłata za udział w Konferencji obejmuje:
- udział w obradach,
- materiały konferencyjne,
- wyżywienie,
- udział w bankiecie KONGRESU BRD 2025,
- bezpłatny parking przed hotelem,
- materiały konferencyjne oraz materiały merytoryczne przesyłane w formie elektronicznej przed i po wydarzeniu.
11. Opłata za udział w Konferencji nie obejmuje kosztów dojazdu i zakwaterowania.
12. Ilość miejsc jest ograniczona. O ostatecznym przyjęciu zgłoszenia uczestnictwa decyduje kolejność wpłat.
13. Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, komfortu i możliwości weryfikacji uprawnień Uczestników, Organizator identyfikuje ich np. za pomocą indywidualnych kont w serwisie rejestracji on-line lub imiennych identyfikatorów. Organizator zastrzega sobie prawo kontroli i weryfikacji tożsamości Uczestnika oraz jego uprawnień do wejścia do obiektu lub usług związanych z Konferencją np. w formie żądania okazania identyfikatora.
14. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołana, skrócenia, zmiany formuły lub zmiany terminu wydarzenia w przypadku wystąpienia siły wyższej uniemożliwiającej organizację wydarzenia w tradycyjnej formule lub w przypadku wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia uczestników.
15. Przebieg Konferencji będzie utrwalany fotograficznie oraz za pomocą urządzeń audio/video. Uczestnictwo w Konferencji jest jawne, a zatem sylwetka lub wizerunek Uczestnika ujęte indywidualnie lub jako element większej całości mogą być intencjonalnie lub przypadkowo udokumentowane fotograficznie, dźwiękowo lub filmowo, a materiały uzyskane w ten sposób mogą być rozpowszechniane przez Organizatora oraz Partnerów i Patronów wydarzenia. Zgodnie art. 6 ust 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. Uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie przez Ewelinę Nawarę, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą NAWARA EWELINA MEDIA-PRO POLSKIE MEDIA PROFESJONALNE danych osobowych w postaci wizerunku celem opublikowania materiałów podsumowujących i promujących Konferencję.
16. Dokonanie zgłoszenia na Konferencję jest równoznaczne z akceptacją Warunków uczestnictwa.
Warunki rezygnacji:
1. Rezygnację z Konferencji oraz chęć zamiany uczestnika należy zgłosić Organizatorowi pisemnie na adres e-mailowy: konferencje@media-prof.pl.
2. Zamiana uczestnika wymaga ponownego wypełnienia formularza zgłoszenia.
3. Zamiana uczestnika z tej samej firmy, nie wymagająca zmiany faktury, jest zawsze bezpłatna.
4. W przypadku wycofania zgłoszenia do 20 stycznia Uczestnik ponosi 10% kosztów udziału.
5. W przypadku wycofania zgłoszenia do 10 lutego Uczestnik ponosi 20% kosztów udziału.
6. W przypadku rezygnacji po 11 lutego Organizator nie będzie zwracał żadnych kosztów.
Noclegi:
Opłata za udział w Forum nie obejmuje kosztów zakwaterowania oraz dojazdu.
Organizatorzy zarezerwowali miejsca w PREMIER KRAKÓW HOTEL ****. Na hasło „KONGRES BRD” otrzymają Państwo preferencyjną cenę pokoju: 269 zł brutto za pokój jednoosobowy lub 309 zł brutto za pokój dwuosobowy, za dobę ze śniadaniem w formie bufetu oraz bezpłatny wstęp na basen i saunę.
Istnieje również możliwość rezerwacji noclegu w hotelu PREMIER KRAKÓW HOTEL 2 **** znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie.
Liczba miejsc jest ograniczona.
Prosimy o dokonanie rezerwacji i płatności we własnym zakresie.
Kontakt do recepcji hotelu PREMIER KRAKÓW HOTEL ****:
tel. (12) 37-63-700 lub e-mail: recepcja@premierkrakowhotel.pl, http://www.premierkrakowhotel.pl/