„Symulator szkoleniowy jako innowacja i wyzwanie w procesie przygotowywania motorniczych tramwajów na przykładzie MPK SA w Krakowie”

„Symulator szkoleniowy jako innowacja i wyzwanie w procesie przygotowywania motorniczych tramwajów na przykładzie MPK SA  w Krakowie”

Zapraszamy do zapoznania się z wprowadzeniem w tematykę referatu „Symulator szkoleniowy jako innowacja i wyzwanie w procesie przygotowywania motorniczych tramwajów na przykładzie MPK SA w Krakowie”, który zostanie wygłoszony przez dr. inż. Macieja Górowskiego z Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej podczas KONGRESU MOBILNOŚCI 2023 (4-6 października).

Symulator tramwaju NGT6 to projekt badawczo-rozwojowy realizowany w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu. Jest to pierwszy realistyczny symulator tramwaju z pełnowymiarową kabiną opracowany i uruchomiony w Polsce. Składa się z wiernie odzwierciedlonej kabiny tramwaju, układu projekcji scenerii jazdy, stanowiska instruktorskiego oraz dedykowanego oprogramowania symulacyjnego i instruktorskiego.

Symulator jest wykorzystywany w procesie dydaktycznym studentów, w ramach prac naukowo-badawczych, szkoleń oraz akcji edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z urządzenia tego korzystają studenci podczas zajęć dydaktycznych z przedmiotów związanych z budową, projektowaniem i eksploatacją pojazdów szynowych. Urządzenie to jest praktycznym uzupełnieniem wiedzy teoretycznej przekazywanej studentom, umożliwiającym rzeczywiste zapoznanie się z budową, eksploatacją oraz zasadami sterowania pojazdu szynowego, jak również działaniem infrastruktury go otaczającej w ruchu miejskim. 

Symulatory są coraz częściej wykorzystywane w procesie szkoleń kandydatów na prowadzących pojazdy jak również w procesie doszkalania zawodowych prowadzących. Podstawową zaletą stosowania symulatorów w procesie szkolenia jest przede wszystkim bezpieczeństwo. Kursant nie porusza się rzeczywistym pojazdem w ruchu drogowym tylko w sferze wirtualnej, która odzwierciedla zachowania pojazdu i uczucie kierowania nim. Istotnym atutem profesjonalnych symulatorów szkoleniowych jest sposobność symulowania niebezpiecznych zdarzeń, które nie są możliwe do przetestowania 
w rzeczywistości, gdyż wiązałyby się z zagrożeniem bezpieczeństwa. Z tego powodu w symulatorze można nauczyć kursanta prawidłowych zachowań oraz wyczulić go na wdrożenie odpowiednich reakcji w niebezpiecznych sytuacjach bez narażania kogokolwiek na realne zagrożenie. 

Obecnie polskie przepisy wymagają szkolenia z wykorzystaniem symulatorów tylko kandydatów na maszynistów kolejowych. Przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego na rzeczywistym taborze, kandydat na maszynistę musi odbyć kurs w symulatorze i docelowo zdać egzamin z jazdy, z wykorzystaniem właśnie takiego urządzenia. Póki co takie przepisy nie dotyczą szkoleń w zakresie uzyskania pozwolenia na kierowanie tramwajami. Powstanie takiego urządzenia i zalety wynikające ze stosowania symulacji w procesach szkoleniowych stały się impulsem do nawiązania współpracy pomiędzy Uczelnią, a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym SA w Krakowie. Inicjatywa ta pozwoliła na rozszerzenie procesu szkolenia kandydatów na prowadzących tramwaje właśnie o zakres szkolenia z wykorzystaniem profesjonalnego symulatora. Każdy kursant po przejściu szkolenia teoretycznego w Ośrodku Szkolenia MPK, część praktyczną kursu rozpoczyna od jazdy w urządzeniu na Politechnice. Kursant, w bezpiecznych warunkach, zapoznaje się praktycznie z zasadami prowadzenie tramwaju, działaniem samego pojazdu oraz infrastruktury. W ramach scenariuszy szkoleniowych, podczas jazdy, wdrażane są różnego rodzaju zdarzenia ruchowe jak również sytuacje awaryjne. Dzięki takiej metodyce, kursant jest  przygotowany do rozpoczęcia jazdy szkoleniowej rzeczywistym tramwajem. Posiada już podstawowe zapoznanie ze sterowaniem wagonem, jego zachowaniem w ruchu miejskim, aspektami obserwacji otoczenia, działaniem infrastruktury i wspomnianymi zdarzeniami ruchowymi. 

Oczywiście nigdy symulator nie zastąpi szkolenia prawdziwym pojazdem, ale wdrożenie do procesu szkoleniowego takiego urządzenia, jak wynika 
z doświadczeń, przekłada się na lepsze przygotowanie do prowadzenia pojazdu szczególnie w początkowej fazie szkolenia praktycznego. Symulatory stosuje się również w ramach procesu szkoleń doskonalących dla zawodowych prowadzących. Doświadczenia z kolejnictwa (jak również innych dziedzin) 
i wdrożone w tym zakresie przepisy, wyraźnie wskazują zalety stosowania symulatorów jako narzędzi zwieszających efektywność szkolenia oraz wpływających na ukształtowanie prawidłowych zachowań i reakcji wśród kierujących pojazdami. 

Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu.

Aktualna lista potwierdzonych referatów dostępna jest na stronie: https://media-prof.pl/kongres-mobilnosci_2023.html#potwierdzone-referaty_km_23