„Odpowiedzialność odszkodowawczo-majątkowa organu administracji publicznej za niewłaściwą organizację ruchu”

„Odpowiedzialność odszkodowawczo-majątkowa organu administracji publicznej za niewłaściwą organizację ruchu”

Serdecznie zapraszamy do lektury streszczenia referatu „Odpowiedzialność odszkodowawczo-majątkowa organu administracji publicznej za niewłaściwą organizację ruchu” r. pr. dr/inż. Jonatana Hasiewicza, który zostanie wygłoszony podczas II Forum PROBLEMY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022 (25 maja), organizowanego w ramach IX KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022 (25-27 maja).

Przedmiotem referatu będzie omówienie ryzyk odpowiedzialności odszkodowawczo-materialnej pracowników organów administracji publicznej zajmujących się opiniowaniem i zatwierdzaniem organizacji ruchu. Będzie to stanowiło kontynuację tematyki omówionej przez autora w ramach Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2020 przez autora „Odpowiedzialność w organizacji ruchu drogowego - konsekwencje administracyjnoprawne i karne uczestników systemu zarządzania ruchem na drogach”.

W maju 2022 roku referent przedstawi skomplikowany dwuwątkowy przypadek z zakresu organizacji ruchu na kanwie zakończonej sprawy przez Wojewodę Dolnośląskiego jako organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach w sprawie IF-IT.8170.9.2020.PB w trybie oceny organizacji ruchu (zakończone: 09 czerwca 2020 roku).
W rozpatrywanym przypadku doszło do sytuacji, gdzie zarządca drogi publicznej działając w porozumieniu z organem zarządzającym ruchem na drodze bez właściwej podstawy prawnej wprowadzili ograniczenia w ruchu pojazdów ciężkich znakami B - 18 (12 ton) na wybranych odcinkach dróg powiatowych. Spowodowało to poważne utrudnienia w ruchu i dojeździe lokalnych przedsiębiorców do istniejących kopalń oraz zakładów przemysłowych. O ile ograniczenie ruchu pojazdów ciężkich po drogach powiatowych co do zasady jest możliwe, to nie zwalnia to zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem na drodze z przestrzegania regulacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Referent ukaże także w systematyczny sposób na jakich etapach wykonywanych czynności zarządca drogi i organ zarządzający ruchem naruszali regulacje Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru wyrządzając namacalną szkodę materialną poszczególnych przedsiębiorcom operującym w spornym obszarze.

Autor referatu ukaże także związek naruszeń w zakresie wprowadzania organizacji ruchu ze stosowanym bezpośrednio wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17. W rozstrzygnięciu tym orzeczono iż niedopuszczalne jest wprowadzenie w Polsce systemu ograniczania przejazd pojazdów ciężkich o nacisku pojedynczej osi do 11,5 t, gdyż pozostaje to sprzeczne z przepisami art. 3 i 7 dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym.

Referat ukazuje skomplikowaną sieć relacji pomiędzy zarządcą drogi, organem zarządzającym ruchem na drodze oraz organem sprawującym nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze, gdzie ten ostatni ingerując w nielegalną organizację ruchu wprowadzającą bezpodstawnie ograniczenia tonażowe otwiera prawną "furtkę" do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przez poszczególnych przedsiębiorców.

Następstwem tej sytuacji są wielomilionowe odszkodowania zgłoszone stosownymi roszczeniami w Sądzie Okręgowym w Świdnicy przez poszczególnych przedsiębiorców, którzy od zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem ich dochodzą.
Referat ukaże zagrożenia karne, majątkowe i osobiste poszczególnych pracowników organu administracji publicznej w kontekście (nawet nieświadomych) naruszeń w procedurach zmiany organizacji ruchu i wprowadzania organizacji ruchu.

Na bieżąco aktualizowane streszczenia pozostałych referatów dostępne są w aktualnościach: https://media-prof.pl/Aktualnosci.html. Odnośniki do streszczeń można znaleźć również w pełnej liście referatów, które zostaną wygłoszone podczas IX KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2022: https://media-prof.pl/Krakowskie-Dni-Bezpieczenstwa-Ruchu-Drogowego-2022.html#Program