KONGRES BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023

Wnioski z KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023
Wnioski wypracowane w czasie obrad KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023,
który odbył się w ramach jubileuszowych X KRAKOWSKICH DNI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023
Odbyty w dniach 1-3 marca 2023 r. Kongres był okazją do podsumowania dotychczasowych działań na rzecz brd podejmowanych w Polsce przez różne instytucje i na różnych szczeblach organizacyjnych. Wraz z podsumowaniem i oceną silnych oraz słabych stron podejmowanych działań, ważnym elementem Kongresu było także wypracowanie praktycznych wniosków i rekomendacji odnoszących się do identyfikacji źródłach zagrożeń i sposobów ich eliminacji, ze szczególnym uwzględnieniem nowych wyzwań związanych m.in. z zachodzącymi procesami społeczno-gospodarczymi, zmianami kulturowymi, rozwojem techniki itp.
Najważniejsze wnioski można sformułować następująco:
1. Widoczne sukcesy wyrażające się systematycznym spadkiem liczby wypadków drogowych i ich ofiar są w bardzo dużej części wynikiem systemowego podejścia do rozwiązywania problemów brd, zapoczątkowanego Krajowym Programem BRD GAMBIT’96 i konsekwentnie doskonalonego w kolejnych programach krajowych i regionalnych. Takie podejście powinno być kontynuowane i nadal rozwijane.
2. Systemowe podejście do poprawy brd wymaga uwzględnienia w większym stopniu niż dotychczas roli czynnika ludzkiego w rozwiązaniach inżynierskich. Wiąże się to m.in. z potrzebą modyfikacji sposobów kształcenia kadr inżynierskich i rozwojem kształcenia ustawicznego tych kadr w celu promocji nowych rozwiązań stanowiących tzw. „dobrą praktykę”.
3. Doceniając rolę działań sektorowych, w tym doskonalenia infrastruktury drogowej jako jednego z głównych działań na rzecz poprawy brd, należy coraz większą uwagę poświęcać także edukacji uczestników ruchu, obejmując nią różne grupy wiekowe tych uczestników. Edukacja ta powinna być prowadzona w sposób profesjonalny i takie działania już rozpoczęto w szkołach podstawowych.
4. Złożoność problemów brd wymaga profesjonalnej identyfikacji źródeł zagrożeń i umiejętnego doboru środków ich eliminacji. Wymaga to odpowiedniej bazy wiedzy, którą obok doświadczeń praktycznych powinny stanowić wyniki interdyscyplinarnych prac naukowo-badawczych. Inspiracją tego typu badań i analiz, w tym odpowiadających na trudne do łatwego zdefiniowania problemy przyszłości, powinny być dedykowane krajowe programy badań z ich finansowym wsparciem ze strony różnych agend państwa.
5. Duży potencjał poprawy brd można dostrzec w lepszym wykorzystywaniu inicjatyw sektora gospodarczego i samorządów zawodowych, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym.
6. Oceniając pozytywnie dotychczasowe działania legislacyjne związane z brd, należy także wskazać na konieczność podjęcia kolejnych inicjatyw w zakresie uregulowań obejmujących m.in.:
a) profesjonalizację projektowania organizacji ruchu;
b) wymagania techniczne i stosowanie urządzeń brd;
c) funkcjonowanie służb utrzymania na drogach szybkiego ruchu;
d) narzędzia wspomagające procedury zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury;
7. Konieczne jest promowanie i zachęcanie do stosowania określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. narzędzi zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury także w odniesieniu do dróg nie objętych ustawowym obowiązkiem jej stosowania. Dotyczy to szczególnie dróg krajowych i wojewódzkich oraz podstawowej sieci ulic w miastach.
8. Okresowe przeglądy dróg powinny być w większym stopniu zorientowane na identyfikację potencjalnych zagrożeń brd z wykorzystaniem nowych narzędzi prognozowania miar brd wraz ze stosowaniem miar pośrednich.
9. Zmiana struktury i szczegółowości ustaleń w przepisach techniczno-budowlanych w drogownictwie, obok szans na projektowanie i budowę bardziej sprawnych i potencjalnie bezpiecznych dróg, niesie również ryzyko niewłaściwego praktycznego wykorzystywania tych przepisów. Dlatego konieczne jest monitorowanie wdrażania zmienionej struktury przepisów, wraz z szybkimi korektami tej części zapisów, których nieumiejętne stosowanie lub zła interpretacja mogą prowadzić do technicznych błędów lub powodować zagrożenia brd.
10. Perspektywa zwiększania się udziału w ruchu pojazdów z coraz bardziej rozwiniętymi systemami wspomagania decyzji kierujących i automatyzacji w kierowaniu pojazdami powinna być uwzględniana w formułowaniu wymagań projektowania, eksploatacji i utrzymania dróg oraz w odniesieniu do rozwiązań organizacji ruchu. Określenie niezbędnego zakresu zmian w dotychczasowej praktyce projektowania, eksploatacji i utrzymania dróg wymaga jednak studiów i badań, które powinny być częścią dedykowanych krajowych programów badawczych.
Wnioski opracował: prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; przewodniczący I KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023; przewodniczący Rady Programowej I-X KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2023 oraz Forum BARIERY 2013;
Wnioski wypracowane podczas IV Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego „Oświetlenie ulic i dróg - OŚWIETLENIE 2023”,
które odbyło się w ramach KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023
W Forum wzięli udział przedstawiciele władz, zarządcy infrastruktury, firmy wykonawcze, producenci opraw, osoby kontrolujące, produkujące osprzęt pomiarowy, osoby zainteresowane bezpieczeństwem ruchu drogowego, naukowcy, specjaliści z różnych dziedzin oraz przedstawiciele mediów.
Najważniejsze wnioski wynikające z obrad i dyskusji prowadzonych podczas forum:
· Należy stosować zaproponowane i przyjęte przez Ministerstwo Infrastruktury Wytyczne:
- WR-D-72-1 Wytyczne projektowania urządzeń do oświetlenia dróg zamiejskich i ulic. Część 1: Wymagania podstawowe i szczegółowe,
- WR-D-72-2 Wytyczne projektowania urządzeń do oświetlenia dróg zamiejskich i ulic. Część 2: Katalog typowych rozwiązań.
- WR-D-72-2 Guidelines for designing devices for lighting rural roads and streets. Part 2: Catalog of typical solutions.
· Powyższe wytyczne będą wymagały w przyszłości wprowadzenia drobnych korekt w zakresie szczegółowych wymagań technicznych (np. w odniesieniu do opraw oświetleniowych).
· Modernizacja oświetlenia drogowego na istniejącej infrastrukturze zaliczana jest do najefektywniejszych działań w zakresie poprawy efektywności ekonomicznej i ekologicznej oraz przyczynia się do poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez utrzymanie normatywnych poziomów oświetleniowych na wszystkich częściach drogi.
· Zaprezentowane na Forum podejście do modernizacji oświetlenia, realizowane w dużej skali może być wzorem do naśladowania przez inne samorządy. Obecne ceny energii elektrycznej pozwalają skrócić okres zwrotu nakładów inwestycyjnych nawet do jednego roku.
· Konieczne jest prowadzenie audytów energetycznych na etapie przygotowania instalacji oświetleniowej do modernizacji.
· Audyt energetyczny, audyt BRD i inspekcja stanu oświetlenia są podstawowymi, dostępnymi i rzetelnymi narzędziami do pozyskania informacji o stanie technicznym infrastruktury. Pozyskane dane powalają ocenić rezultat podjętych działań i przewidzieć ich skutki. Realizacja audytów powala na podjęcie skutecznych działań celowanych istotnie ograniczających koszty eliminacji zagrożeń BRD.
· Należy kontynuować inwestycje w zakresie oświetleniowym, a szczególnie na przejściach dla pieszych. Zwiększenie poziomu oświetlenia zmniejsza liczbę konfliktów w relacji pieszy- kierujący pojazdem. Efekty zostały potwierdzone badaniami.
· Modernizacje oświetlenia należy prowadzić z uwzględnieniem możliwości wdrożenia w przyszłości rozwiązań Smart City łącznie z systemami dynamicznego sterowania poziomem oświetlenia. Wdrożenie rozwiązań Smart City wymaga opracowania i kształtowania polityki na poziomie ogólnopolskim. Zaproponowane rozwiązania przyniosą w przyszłości wymierne efekty techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Należy rozpocząć prace badawcze nad wypracowaniem ogólnopolskich standardów w zakresie pozyskiwanych danych, wymiany informacji, zarządzania i sterowania. Cyfryzacja rozwiązań oświetlenia drogowego jest nieunikniona i w obecnym otoczeniu geopolitycznym wymaga podjęcia szybkich działań. Prace te powinny być realizowane w co najmniej ujęciu dwuletnim i finansowane z zamawianych projektów badawczych (np. RID).
· Każdorazowe stosowanie redukcji mocy od klasy podstawowej powinno być poprzedzone audytem BRD.
· Niedopuszczalne jest wygaszanie całej drogowej instalacji oświetleniowej lub wygaszanie co drugiej lub co trzeciej oprawy oświetleniowej w ciągu drogi. Takie działania mogą prowadzić wprost do zwiększenia liczby zdarzeń drogowych.
· Należy rozważyć przeprowadzenie ogólnopolskich badań wpływu poziomu oświetlenia drogowego w porze nocnej na poziom BRD. Działania pozwolą na wskazanie dopuszczalnego poziomu redukcji mocy drogowych opraw oświetleniowych, co może istotnie przyczynić się do ograniczenia kosztów eksploatacji instalacji oświetlenia drogowego. W tym celu należy prowadzić prace badawcze w zakresie ustalenia zależności pomiędzy poziomem oświetlenia a efektem oddziaływania na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na różnych klasach, kategoriach i przekrojach drogowych. Prace te powinny być realizowane w co najmniej ujęciu dwuletnim i finansowane z zamawianych projektów badawczych (np. RID).
· Na etapie odbioru inwestycji każdorazowo należy przeprowadzić badania odbiorcze w zakresie oświetleniowym. Należy wskazać jednostkę nadzorującą prowadzenie tych prac. Proponuje się włączenie w ten zakres prac jednostek istniejących np. Urząd Dozoru Technicznego.
· Wskazane jest skoordynowanie działań w zakresie kształcenia kadr dla zasobów jednostek odpowiedzialnych za oświetlenie drogowe. Możliwe jest wskazanie specjalizacji zamawianych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki szkołom średnim i wyższym.
· Polskie firmy mają udokumentowany potencjał do wprowadzenia wysokiej jakości rozwiązań technicznych w oświetleniu drogowym. Od wielu lat prowadzą zaawansowane prace badawcze w zakresie projektowania opraw oświetlenia drogowego, konstrukcji wsporczych, systemów sterowania i budowy wydajnych i nowoczesnych narzędzi pomiarowych. Zaleca się ich wsparcie przez promocję na najniższych szczeblach samorządowych. Dzięki podniesieniu świadomości o znaczeniu oświetlenia w przestrzeni publicznej można poprawiać poziom BRD poprzez zastosowanie efektywnego oświetlenia, kształtować kulturę oświetleniową i jednocześnie istotnie ograniczać koszty eksploatacji instalacji.
· Zainteresowanie tematyką oświetlenia infrastruktury drogowej i przestrzeni publicznej świadczy o stałej poprawie kultury oświetleniowej i rosnącej świadomości potrzebnych zmian i uzyskiwanych efektów, co niewątpliwie przyczynia się do poprawy BRD. Działania podjęte na Forum Oświetleniowym pozwalają promować wysoką jakość stosowanych rozwiązań technicznych i wymieniać doświadczenia w zakresie ich wdrażania. Wskazane jest wzmocnienie kierowania przekazu do wszystkich jednostek samorządowych (gmin i powiatów). Działania na najniższym szczeblu samorządowym wymagają szczególnego wsparcia w zakresie kompetencji i wiedzy merytorycznej.
Wnioski opracował: dr hab. inż. Piotr Tomczuk, profesor uczelni, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, przewodniczący Rady Programowej IV Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego „Oświetlenie ulic i dróg - OŚWIETLENIE 2023”.
Wygłoszone referaty
KURS JAZDY NA AUTOSTRADZIE
Pliki do pobrania
Media o Kongresie
![]() |
Rozmowa z Eweliną Nawarą, dyrektor naczelną Media-Pro Polskie Media Profesjonalne. |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Relacja Radia Kraków. |
![]() |
Relacja portalu InfraBLOG. |
![]() |
Program
1 marca 2023 (środa)
9.00 Otwarcie recepcji konferencji.
9.00 – 11:00 Serwis kawowy.
11.00 – 11.30 Oficjalne otwarcie KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; wicemarszałek Województwa Małopolskiego;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; przewodniczący I KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023; przewodniczący Rady Programowej I-X KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2023 oraz Forum BARIERY 2013;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska - PRZEWODNICZĄCY Rady Programowej I-IV Forum OŚWIETLENIE 2020-2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERNCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
11.30 – 13.15 Sesja I. BRD...
1 marca 2023 (środa)
9.00 Otwarcie recepcji konferencji.
9.00 – 11:00 Serwis kawowy.
11.00 – 11.30 Oficjalne otwarcie KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; wicemarszałek Województwa Małopolskiego;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; przewodniczący I KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023; przewodniczący Rady Programowej I-X KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2023 oraz Forum BARIERY 2013;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska - PRZEWODNICZĄCY Rady Programowej I-IV Forum OŚWIETLENIE 2020-2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERNCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
11.30 – 13.15 Sesja I. BRD w Polsce jako część problemu globalnego.
Przewodniczący sesji: Ewelina Nawara; Mirosław Bajor.
1. „Globalne wyzwania i działania na rzecz BRD”. [15’]
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
Po wystąpieniu pytania do Prelegenta [10’]
Nagranie wideo – brak pytań do Prelegenta.
3. „20 lat działań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i realizacja Narodowego Programu BRD na lata 2021 -2030”. [30’]
Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
4. „Doświadczenia i działania na rzecz BRD z pozycji regionu”. [15’]
Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; wicemarszałek Województwa Małopolskiego;
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
13:15 – 14:30 Obiad.
14.30 – 16.45 Sesja II. Rola instytucji i innych organizacji w strukturze zarządzania BRD.
Przewodniczący sesji: Marek Dworak; prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca.
1. „Zmiany w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych w aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego – ewolucja czy rewolucja?”. [10’]
dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska.
2. „Nowe działania europejskich instytucji na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym – tworzenie bezpiecznych przestrzeni oraz systemowa edukacja uczestników ruchu drogowego”. [10’]
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
3. „Rola edukacji społecznej dzieci i młodzieży”. [10’]
Adam Sobieraj, prezes zarządu Fundacji „Drogi Mazowsza”.
Anna Ciamciak, Menedżer PR, rzeczniczka prasowa Autostrada Wielkopolska S.A.
5. „Rola instytutów badawczych w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce”. [10’]
prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; wiceprzewodniczący Prezydium Rady Głównej Instytutów Badawczych.
6. „Rola nauki i kształcenia kadr w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce”. [10’]
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska;
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
7. „Rola policji w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach świata”. [10’]
Artur Zawadzki, Senior Officer, Road Policing, Global Road Safety Partnership.
8. „Rola policji w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce”. [10’]
mł. insp. Maciej Rymar, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie.
9. „Rola Inspekcji Transportu Drogowego w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowe go w Polsce”. [10’]
dr inż. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
10. „Rola samorządu w procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego”. [10’]
Agata Lewandowska, Miejska Inżynier Ruchu, Urząd Miejski w Gdańsku.
11. „Rola firm w poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym”. [10’]
Zdzisław Dąbczyński, prezes zarządu WIMED Sp. z o.o. Sp. k.
Dyskusja [20’]
Równolegle:
15:00 – 15:30 „Radiostrada” na żywo ze studia mobilnego Radia Kraków
Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
16.45 – 17.15 Przerwa kawowa.
17.55 – 19.00 Sesja III. Debata KONGRESU BRD 2023. „Jak osiągnąć cele nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030?”.
Zapis debaty będzie emitowany oraz dostępny na stronie internetowej Radia Kraków.
Moderatorzy:
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska;
Marcin Koczyba, szef redakcji motoryzacyjnej, Radio Kraków.
Paneliści:
Katarzyna Dobrzańska-Junco, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Urząd Miasta st. Warszawy;
Grzegorz Dziedzina, p.o. zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
dr inż. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego;
r. pr. dr/inż. Jonatan Hasiewicz, Kancelaria Radcy Prawnego dr Jonatan Hasiewicz; Biuro projektowe INFOZNAK Projekty Organizacji Ruchu;
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
Maciej Michałowski, dyrektor Biura Ministra, Minister Infrastruktury;
Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; wiceprzewodniczący Prezydium Rady Głównej Instytutów Badawczych;
19.00 Kolacja.
2 marca 2023 (czwartek)
8.00 Otwarcie recepcji konferencji.
8.00 – 9:30 Serwis kawowy.
9.30-11.10 Sesja IV. Urządzenia BRD w czasowej organizacji ruchu.
Przewodniczący sesji: dr hab. inż. Kazimierz Jamroz; Piotr Miąso.
1. „Przewidywane zmiany w przepisach stosowania drogowych barier ochronnych”. [15’]
dr inż. Marcin Budzyński, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska; członek zarządu Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
2. „Symulacje MES, uczenie maszynowe i algorytmy optymalizacyjne jako narzędzia do poprawy funkcjonowania urządzeń brd”. [15’]
dr inż. Dawid Bruski,
dr inż. Łukasz Pachocki,
prof. dr hab. inż. Wojciech Witkowski,
dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz, prof. PG; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
3. „Mobilne osłony energochłonne i co jeszcze może skutecznie zmniejszyć ryzyko czas i koszt w czasie zabezpieczenia robót drogowych”. [15’]
Zdzisław Dąbczyński, prezes zarządu; WIMED Sp. z o.o. Sp. k.
4. „Opracowanie poduszki zderzeniowej słupkowej”. [15’]
mjr dr inż. Piotr Kędzierski, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Wojskowa Akademia Techniczna
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
11.10 – 11.40 Przerwa kawowa.
11.40 – 13.20 Sesja V. Poprawa bezpieczeństwa ruchu przez środki jego organizacji.
Przewodniczący sesji: Tamás Dombi; dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK.
1. „Audyt BRD skrzyżowań z sygnalizacją świetlną na przykładzie Warszawy”. [15’]
Monika Bielewska, prezes zarządu, Stowarzyszenie Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
dr inż. Damian Iwanowicz, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, Politechnika Bydgoska; z-ca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Forum Audytorów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
2. „Metodyka wyznaczania stref ruchu uspokojonego na przykładzie Warszawy”. [15’]
dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
Mirosław Czerliński, Wolański sp. z o.o.; Politechnika Warszawska, Wydział Transportu;
Jakub Kaczorowski, Wolański sp. z o.o.
3. „Problematyka zdarzeń drogowych pomiędzy pojazdami transportu zbiorowego i pieszymi oraz rowerzystami”. [15’]
dr inż. Marek Bauer, Wydział Inżynierii Lądowej, prorektor Politechniki Krakowskiej.
4. „Ocena prędkości pojazdów oraz jakości oznakowania drogi na podstawie nagrań wideo: analiza strefy robót drogowych w Polsce”. [15’]
Jacek Bartusiak, Szkoła Doktorska Politechniki Krakowskiej; Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
13:20 – 14.50 Obiad.
14.50 – 16.30 Sesja VI. Wymagania i zalecenia w zakresie oświetlenia infrastruktury drogowej i miejskiej.
Przewodniczący sesji: Jakub Miernik; prof. dr hab. inż. Tomasz Popławski.
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny, Politechnika Warszawska;
Tomasz Mackun, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny, Politechnika Warszawska;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
Tomasz Mackun, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska.
3. „Sterowanie oświetleniem w Smart Cities”. [15’]
dr hab. inż. Maciej Zajkowski, prof. PB, Wydział Elektryczny, Politechnika Białostocka.
4. „Wpływ oświetlenia na komfort życia – bezpieczeństwo, środowisko, ekonomia”. [15’]
Daniel Kutryb, dyrektor ds. handlowych, Schrèder Polska Sp. z o. o.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
Równolegle:
15:00 – 15:30 „Radiostrada” na żywo ze studia mobilnego Radia Kraków.
Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
16.30 – 17.00 Przerwa kawowa.
17.00 – 18.00 Sesja VII. Uwarunkowania formalno-prawne w działaniach na rzecz BRD.
Przewodniczący sesji: dr inż. Marcin Budzyński; Łukasz Gryga.
1. „Ocena i interpretacja stosowania obecnych i poprzednich przepisów dotyczących pierwszeństwa na przejściach dla pieszych”. [20’]
dr inż. Paweł Lewandowski, Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu.
2. „Wieczne błędy w oznakowaniu powodem wypadkowości na drogach”. [20’]
Mariusz Grzesica, Projekt Organizacji Ruchu, Mariusz Grzesica; Departament Transportu i Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego; Klub Inżynierii Ruchu, Stowarzyszenie Forum Audytorów BRD.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
18.00 – 19:00 Serwis kawowy.
19.00 – 1.00 Bankiet KONGRESU BRD 2023.
Prowadzenie: DJ Jacek Krąg.
3 marca 2023 (piątek)
8.30 Otwarcie recepcji konferencji.
8.00 – 9:15 Serwis kawowy.
9.15 – 11.25 Sesja VIII. Audyt i modernizacja oświetlenia drogowego.
Przewodniczący sesji: dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW; Tomasz Wawrzonek.
1. „Wymagania dla opraw oświetleniowych w świetle wymagań (WR-D-72)”. [15’]
dr inż. Marek Kurkowski, Instytut Innowacji i Technologii, Politechnika Białostocka; ekspert Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego, członek Zarządu Komitetu Oświetleniowego Stowarzyszenia Elektryków Polskich.
2. „Audyty energetyczne drogowych instalacji oświetleniowych”. [15’]
prof. dr hab. inż. Tomasz Popławski;
dr inż. Marek Kurkowski, Wydział Elektryczny, Politechnika Częstochowska.
3. „Kompleksowa wymiana opraw - techniczne i funkcjonalne aspekty modernizacji infrastruktury oświetleniowej na przykładzie inwestycji ZDM m.st. Warszawy”. [15’]
Dariusz Drop, starszy inspektor nadzoru inwestorskiego, Wydział Oświetlenia, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
4. „Modernizacja oświetlenia w Warszawie w liczbach”. [15’]
Jakub Miernik, naczelnik Wydziału Oświetlenia, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
Mikołaj Przybyła; członek zarządu, dyrektor operacyjny, GL Optic Sp. z o.o.
6. „Nowy wymiar skuteczności i elastyczność w projektowaniu – SAVA w przestrzeni miejskiej”. [10’]
Mariusz Ejsmont, wiceprezes zarządu, LUG S.A.
Po wystąpieniach pytania do Prelegentów. [5’]
11.25 – 11.55 Przerwa kawowa.
11.55 – 13.55 Sesja IX. Nowe rozwiązania w poprawie BRD.
Przewodniczący sesji: Monika Bielewska; dr inż. Tomasz Krukowicz.
1. „Ocena skuteczności rozwiązań oświetleniowych stosowanych na przejściach dla pieszych”. [15’]
dr inż. Anna Wytrykowska, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym, m.st. Warszawa, Wydział Inżynieryjny, Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska;
dr inż. Marcin Chrzanowicz, Wydział Elektryczny, Politechnika Warszawska.
2. „Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Krakowie - historia i aktualne wyzwania”. [15’]
dr. inż. Radosław Bąk, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu;
Michał Mikołajczyk, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, Urząd Miasta Krakowa;
Łukasz Gryga, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
3. „Wpływ autonomizacji pojazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego”. [15’]
prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, kierownik Zakładu Systemów Mechatronicznych i Informatycznych w Transporcie, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska.
4. „Proaktywne narzędzie oceny BRD na podstawie analizy obrazu”. [15’]
dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK, kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska.
5. „Oznakowanie w czasowej organizacji ruchu”. [15’]
dr Jerzy Gruszczyński, projektant wzornictwa przemysłowego; Road Sign Design – komunikacja wizualna; Podhalańska Państwowa Uczelnia Zawodowa w Nowym Targu.
Po każdym z wystąpień pytania do Prelegentów. [10’]
13.55 – 14.10 Podsumowanie i zakończenie KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023.
Ewelina Nawara, dyrektor naczelna Media-Pro Polskie Media Profesjonalne;
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Krakowska; przewodniczący I KONGRESU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023; przewodniczący Rady Programowej I-X KRAKOWSKICH DNI BRD 2014-2023 oraz Forum BARIERY 2013;
dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu, Politechnika Warszawska - PRZEWODNICZĄCY Rady Programowej I-IV Forum OŚWIETLENIE 2020-2023;
Mirosław Bajor, dyrektor programowy cyklu KONFERNCJE SPECJALISTYCZNE nauka-praktyka-biznes.
14:10 Obiad.
14.10 – 17:00 Serwis kawowy.
14:00 – 16:00 „Radiostrada” na żywo ze studia mobilnego Radia Kraków.
Audycja zajmującą się motoryzacją, bezpieczeństwem ruchu drogowego i drogownictwem.
Redaktor Marcin Koczyba i goście KONFERENCJI SPECJALISTYCZNYCH nauka-praktyka-biznes.
KONGRESOWI BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2023 towarzyszyć będzie tematyczna wystawa instytucji, organizacji i firm.